arrowarrow2backtotopDeutschdropdownEnglishEspañolEestifacebookSuomiFrançaiskarge-service1karge-service2karge-service3karge-service4large-channelslarge-dayslarge-growthlarge-photoslarge-searchlarge-teamlarge-tvlocation-homelocationlocation2logo_domusmailphonephone2PortuguêsquoteРусскийsearchticktwitteryoutube

Tuleviku linnaruum Tallinna südalinnas Thamme Villa ümber

Kujundada uut elukeskkonda näiteks linna serva, kus asustus hõre ja ruumi vabalt, on võrdlemisi lihtne ülesanne. Luua kaasaegne ja inimestele kasutamiseks mugav linnaruum südalinna, kus pealtnäha kõik on juba välja kujunenud, kinnistud hõivatud ja liikumisteed loodud – see on hoopis teisest klassist väljakutse.
Siiski ka just südalinna ümberkujundamisega meie linnaplaneerijad, arhitektid ja tellijad tegelevad.

Tallinn kui 15-minuti linn, on linnaplaneerimisameti põhimõte, mis peaks olema iga uue planeeringu puhul tagatud. See tähendab, et 15-minutilise jalutustee kaugusel peaks linna elanik jõudma kõigi eluks vajalike teenusteni ja mitte nendeni jõudmiseks teise linna otsa sõitma. Igas linnaosas liikumine peaks olema sujuv, meeldiv ja mugav nii jalgsi, jalgratta kui ühistranspordi ja autoga.

Elu koondub südalinna

Tallinna ajalooline linna süda, Vanalinn, liigub sarnaselt teistele Euroopa vanalinnadele peamiselt turistidele suunatud vabaõhumuuseumi sarnase keskkonna poole, kus on jalgsi küll mugav liikuda, rohealasid ja tassikest teed nautida, ent mille kasutus elupindadena on vähenenud ja nii ei liigu seal kohalik elanik ka teenuste tarbimiseks, mistõttu väheneb kasutus ka äripindade osas.

Kuigi rohealasid, jalgsi liikumise mugavust, kaunist arhitektuuri ja erinevate funktsioonide vaheldumist on vanalinnas rohkem kui kesklinnas üldiselt, siis kordades suurema asustustiheduse tõttu on paljud töökohad koondunud südalinna tornidesse. Koos töökohtadega ja tänu sellele suuremale inimeste liikumisele kolivad ka teenused inimestele järele. Nii omandab südalinn lähitulevikus tõenäoliselt vanalinnaga võrreldes kõige olulisema linnasüdame funktsiooni.

Siiski ei soovi me iga päeva hommikut ja õhtut ebamõistlikult suurtes ummikutes veeta ja nii vaadatakse elupinda rohkem töökoha ja teiste igapäevaste sihtpunktide lähedale. Nõudlus näiteks kesklinnas asuvate suuremate perekorterite järele on Tallinna kinnisvaraturul täna tuntavalt olemas ja see ületab kindlasti praegust pakkumist. Kesklinnas elades peab aga ka inimmõõtmeline linnaruum olema mugav ja atraktiivne. Tunneme end hästi ikka seal, kus on ka piisavalt rohelust, jalgsi liikumise mugavust, värsket õhku ja midagi ilusat vaadata.

Südalinna tulevik

Maakri asum võib lähiajal veelgi muutuda – jah, sinna mahub veel kõrghooneid! Algatatud on detailplaneering Stockmanni kaubanduskeskuse senisel kujul lammutamisele ja selle asemele planeeritakse rajada äri- ja eluruumidega kaks uut kõrghoonet, kaubanduspinnad ja uus linnaväljak.

Stockmann. Arhitekt11

Stockmann. Arhitekt11

Jalakäijatele muutub see oluline sõlmpunkt sellise muudatusega atraktiivsemaks ja kordades mugavamaks ajaveetmispaigaks ja liikumisteeks, kus tänasega võrreldes palju mugavamalt saavad ühendatud Maakri ja Lastekodu tänav. Tekib avar ja roheline päeva- ja õhtupäikesele avatud linnaväljak, kus olulise osana säilitatakse ka ajalooline tellishoone ja korsten.

Esimeses etapis on plaanitud lammutada olemasolev Stockmanni keskuse parkimishoone ning selle asemele ehitada uus parkimishoone ja korterelamu torn. Stockmanni kaubamaja jätkab seni tööd. Teises etapis lammutatakse olemasolev Stockmanni kaubamaja ning ehitatakse uued kaubanduspinnad, lisaks bürootorn.

Lastekodu tänav muutub

Projekt hõlmab Lastekodu tänavat kogu ulatuses – Liivalaia tänavast kuni Masina tänavani ning lisaks ka Masina tänava lõiku Lastekodu tänavast Tartu maanteeni. Rekonstrueerimise tulemusel saab Lastekodu tänavast täiesti uus ja kvaliteetne linnaruum, mis moodustab koos lähiaastatel täielikult uueneva Keskturu alaga ühtse terviku.

Peagi on seega kogu alal mugav, turvaline ja nauditav liikuda nii jalgsi kui jalgrattaga, mis omakorda soodustab perede elupindade koondumist just sellele liikumisteele – mugav ja kiire ühendus lastel kooli ja trenni, endal tööle ja vabal ajal on samuti kogu kesklinna meelelahutus vaid jalutustee kaugusel. Kogu tänava ulatuses lisatakse haljastust, luuakse puhkealad ja piiratakse sõidukiirust 30 km/h. Põhjalikumalt saab tänava muutumisest lugeda siit.

Tramm Liivalaia tänaval

Positiivse uudisena on teatatud Liivalaia trammiliini loomisest. Südalinna läbiv trammiliin on oluline samm ligipääsetavuse ja linnaruumi kvaliteedi tõstmises.

Esimeses etapis luuakse ühendus Pärnu maantee ja Tartu maantee trammiteede vahele. Teises etapis on plaan pikendada trammiteed Suur-Ameerika tänavat mööda Kristiine keskuseni, kus on kavas järk-järgult välja arendada Lilleküla ühistranspordi sõlmjaam. Valmiv Arteri keskus ja planeeritav Stockmanni arendus saavad sellisel kujul oluliselt väärtust juurde ja vajadus autoga tööle liikuda väheneb ilmselt enamike seda piirkonda kasutavate inimeste jaoks. Tööde planeeritud algus on 2026.aastal.

Liivalaia trammiliin. Tallinna Strateegiakeskus

Liivalaia trammiliin. Tallinna Strateegiakeskus

Uus ja kaasaegne Keskturg

Astri Grupp omandas 2019. aastal Keskturu krundi ja tegeleb nüüd uue ja tervikliku planeeringuga. Sarnaselt Balti Jaama turule on eesmärk kujundada uuest turust oluline keskus ümbritsevale piirkonnale – kaasaegne kohtumispaik, kus tahetakse aega veeta ja mis rahuldab kõik igapäevased olmevajadused alates värske toidu ostmisest kuni pisikeste teeninduspunktideni, mis on mugavalt kodu ja töökoha lähedal.

Keskturg. KOKO arhitektid

Keskturg. KOKO arhitektid

Uus keskturg, mille planeeritud ehituse algus on juba 2025.aastal, saab olema vaid ligi 100 meetri kaugusel meie enda selle aasta kõige erilisemast ajaloolisest kortermaja arendusest, Thamme Villast: https://thammevilla.domus.ee/.

Vaikne asukoht südalinna tornide ja Keskturu vahelisel tupiktänaval on juba mõne aasta pärast tõenäoliselt kõige atraktiivsem elupaik Tallinna kesklinnas.