Kogemuslugu: ratsionaalne või intuitiivne – milline koduostja oled sina?
Kutseline maakler Maarja Ann Ormisson räägib oma kogemustest koduotsijatega ja sellest, miks mõnikord piisab esimesest tutvumishetkest, aga teinekord tuleb läbi käia 27 erinevat korterit, et kodu leida.
Olen oma maaklerikarjääris kokku puutunud nii nende inimestega, kes armuvad uut kodu vaatama tulles sellesse kohe, kui ka nendega, kes ei suuda kuidagi seda „õiget” leida. Tuleb meelde üks ekstreemsem olukord, kus tutvustan huvilisele korterit ja pärast tuuri küsin, et mitut kodu ta on juba vaatamas käinud. Vastuseks: “See on mul 27. korter.” Ma mäletan, et tookord imestasin ja mõtlesin, et minul endal läheks küll juba sassi, mis kus korteris oli, kui neid nii palju peaksin läbi käima. Aga tegelikult on see täiesti mõistetav ja inimesed on väga erinevad. Kui sul on väga spetsiifilised kriteeriumid, mida sa soovid, või vastupidi pole päris kindel, siis ongi arusaadav, et selle leidmiseks tuleb vaadata rohkem kui paari kodu.
Samas on mul olnud täiesti teistsuguseid olukordi, kus uue kodu otsija tuleb vaatama kõige esimest pakkumist, mille tutvumiseks välja valinud. Me käime temaga esimese toa läbi ja ütleb: “Jah, ma tahan seda korterit.” Väga tugev äratundmise hetk, kus ostja ei näegi enam mõtet jääda ootama, et äkki tuleb midagi paremat.
Koduostu otsus on hea näide mõtlemisesprotsessist, kus otsuseid mõjutavad nii ratsionaalne analüüs (ehk süsteemne mõtlemine) kui ka intuitiivne (st emotsioonipõhine taju). Mõlemad on omal moel vajalikud, et inimene tunneks end oma valikus kindlalt. Jah, ruutmeetrid, seisukord ja hind on olulised, aga kui need kõik on enamvähem võrdselt paigas mitme pakutava kodu juures, teeb aju emotsionaalse otsuse selle põhjal, kas see koht tundub mõnus ja turvaline, on see „minulik“ jne. Seetõttu võibki üks kodu tunduda „õige“, isegi kui objektiivselt on mitu sarnast varianti. Mõni inimene toetub rohkem tunnetusele, mõni analüüsib pikemalt ja teeb otsuse faktide põhjal, kuid mõlemal juhul on oluline, et valik tunduks lõpuks sobiv ja südamelähedane.
Mul on olnud ka selliseid kliente, kes on pärast kümne erineva korteri vaatamist tagasi tulnud selle esimese korteri juurde. Nad lihtsalt vajasid aega, et ratsionaalne pool jõuaks järele sellele esmasele emotsioonile, mis neil esimeses korteris tekkis. Mitut kodu vaatamas käies, tekkis kindlustunne, et see, mida nad tundsid esimeses kodus, ei olnud lihtsalt juhuslik.
Kodu leidmine on väga isiklik teekond ja maaklerina olen pidevalt selliste olukordade tunnistajaks. Minu ülesanne on aidata kliendil oma tekkinud tundeid ja mõtteid paremini mõista. Mõnikord tähendab see, et pean laskma inimesel rahulikult ise ringi vaadata, et ta saaks veenduda, mis talle tegelikult oluline on. Teinekord on minu roll aidata klienti, kelle sisemus ütleb jah, aga vajab siiski ratsionaalset kinnitust, et see tunne ei peta.
Nii et kui Sa kunagi uue koduga tutvust teed ja mõtled “This is it”, siis ma arvan, et see on väga väärtuslik sisetunne, mida ei saagi mõõta ei ruutmeetrites ega hinnas. Ja kui sa seda tunnet veel edasi teisi kodusid vaadates otsid, siis tea, et ka see on täiesti normaalne. Mõnikord jõuab süda varem kohale kui ratsionaalne mõistus või vastupidi, ja kui mõlemad lõpuks ühele joonele jõuavad, siis tead, et oled leidnud kodu, mitte lihtsalt korteri või maja.